Hoe meer grip krijgen

Het is voor velen een gespannen tijd. Iedereen beleeft deze periode anders. Heb je een gevoel van angst, wanhoop of onzekerheid in deze corona-tijd? Mogelijk helpen onderstaande adviezen.

Neem gevoelens serieus en praat erover

Iedereen reageert anders op een crisissituatie. Er zijn geen ‘vreemde’ of ‘ongepaste’ reacties: jouw reactie mag er zijn. Je hart luchten voorkomt opgekropte gevoelens van angst, wanhoop of onzekerheid. Weet je niet met wie je dit kunt doen in je omgeving? Of vind je het lastig je omgeving hiermee te belasten? Maak dan gebruik van een hulpdienst per chat of telefoon. Deze vrijwilligers en professionals zijn getraind om goed naar jou te luisteren en een helpende hand te bieden.


Zorg voor een vaste dagstructuur

Door de crisis ziet de week van veel mensen er anders uit. De bekende structuur is veranderd. Werk gaat niet door, dagbesteding is gestopt en verenigingen en sportclubs zijn gesloten. Dat is lastig, want een vaste weekstructruur is juist helpend om grip te houden op gevoelens van angst, onzekerheid of wanhoop. Een tip is om een weekstructuur te maken. Neem hierin zoveel mogelijk herkenbare routines op en vergeet vooral ontspannende activiteiten niet. Een voorbeeld van een schema vind je in het leefplan GGZ, waarin naast een weekschema ook hulpmiddelen zijn opgenomen om wensen, doelen en plannen in kaart te brengen.


Help jezelf

Er zijn verschillende manieren om controle te krijgen over gevoelens van angst, wanhoop of onzekerheid. Hulpverlening is een manier, maar zelfhulptrainingen zijn voor jou misschien wel zeker zo effectief. Mindfit heeft veel goede zelfhulptrainingen. Om bijvoorbeeld minder te piekeren, beter te slapen of mentaal sterk te blijven tijdens de coronacrisis. De herstelmethode Wellness Recovery Action Plan (WRAP) zou ook kunnen helpen om weer grip te krijgen op je leven.